عقود النفط الأمريكية الآجلة: مغزى القيمة السالبة

 

شهدت أسواق النفط خلال الفترة القريبة تطورات غير مسبوقة، حيث انخفضت الأسعار لمستويات قياسية، كما وصلت عقود النفط الآجلة الأمريكية لما دون الصفر، في حدث تاريخي لم يشهده السوق الأمريكي لعقود النفط الآجلة منذ أوائل ثمانينات القرن الماضي.

الإنتاج والاستهلاك العالمي للنفط

بلغ حجم الإنتاج العالمي للنفط وفقاً لتقرير بريتش بتروليوم بحدود 94 مليون برميل يومياً، حيث تتصدر الولايات المتحدة الامريكية قائمة الدول المنتجة للنفط بنسبة 16.2% من الإنتاج العالمي، تليها السعودية بنسبة 13%، ثم روسيا بـنسبة 12.1%.

أما من حيث الاستهلاك فالولايات المتحدة الامريكية تستهلك ما نسبته 20.5% من حجم الاستهلاك العالمي للنفط، تليها الصين بنسبة 13.5%، ثم الهند 5.2%.

الاحتياطي العالمي من النفط

يقدر الاحتياطي العالمي من النفط بحوالي 1.6 تريليون برميل، كما يقدر حجم الاستهلاك العالمي من النفط بحدود 35 مليار برميل في السنة، أي أن هذا الاحتياطي يقدر أن يستهلك خلال ما يقارب 47 سنة من الآن.

وتتصدر فنزويلا دول العالم من حيث حجم الاحتياطي بنسبة تقارب 18% من الاحتياطي العالمي، تليها السعودية 12%، ثم كندا وإيران بحدود 10% لكل دولة.

أبرز خامات النفط العالمي

يتم تصنيف خامات النفط وفقاً لعدة معايير كالكثافة واللزوجة ونسبة الكبريت، ولعل أشهر الخامات العالمية للنفط خام برنت والذي يستخدم لتسعير ثلثي انتاج العالم من النفط، ويتكون من مزيج نفطي يستخرج من عدة آبار للنفط في بحر الشمال الواقع شرق المملكة المتحدة وبين كل من الدنمارك والنرويج، ويتم استخدامه كمعيار لتسعير خامات النفط على نطاق واسع نظراً للخصائص التي يتصف بها. وهناك أيضاً خام غرب تكساس الذي يستخدم كمعيار لتسعير النفط في أمريكا الشمالية.

بداية التدهور، كورونا، والقرار التاريخي لأوبك بلس (+)

أدى تفشي وباء كورونا إلى اتخاذ العديد من الدول إجراءات احترازية تسببت في توقف عجلة الإنتاج والخدمات في العديد من الدول لاسيما الدول الصناعية الكبرى، مما أدى الى حدوث انخفاض كبير في الطلب على الطاقة والنفط، الأمر الذي دفع أسعار النفط إلى الانخفاض، حيث انخفض سعر خام برنت من 65$ للبرميل في بداية العام الى حدود 26$ للبرميل في الفترة الحالية، أما خام غرب تكساس الأمريكي فقد بلغ سعر البرميل مطلع العام الجاري ما يقارب 61$ في حين بلغ سعر البرميل في الفتة الحالية ما يقارب 20$.

ولعل الولايات المتحدة الأمريكية أكبر المتضررين من هذا الانخفاض لأنها المنتج الأكبر للنفط في العالم مما يترتب عليه انخفاض كبير في حجم الإيرادات التي كان من الممكن تحقيقها من هذا الإنتاج هذا من ناحية، ومن ناحية أخرى فإن ارتفاع تكاليف استخراج النفط ساهم في تعقيد الأمر بالنسبة للولايات المتحدة.

وبالرغم من خروج اجتماع أوبك بلس الأخير بقرار وصف بالتاريخي وتخفيض إنتاج النفط بمستوى قياسي يعادل 10% من الإنتاج العالمي، إلا أن هذا القرار لم يُحدث تأثيره حتى الآن على أسعار تداول عقود النفط الآجلة الامريكية التي انخفضت إلى مستويات تاريخية ما دون الصفر، وإنما ستبدأ تلك الآثار على المدى القريب لأن تنفيذ القرار سيكون في شهر مايو المقبل.

كيف أصبحت العقود الآجلة سالبة

قبل الحديث عن سبب انخفاض أسعار عقود النفط الى ما دون الصفر، لا بد من توضيح معنى العقد الآجل. فالعقد الآجل هو اتفاق بين شخصين (مشتري وبائع) يلتزم بموجبه الشخص الأول بشراء السلعة ويلتزم الثاني بتسليم السلعة بسعر متفق عليه وبتاريخ مستقبلي محدد، بحيث تجري عملية التبادل في ذلك التاريخ المستقبلي، أي لا توجد عملية دفع لأي مبلغ عند عقد الاتفاق.

والغاية من العقود الآجلة هو تلافي مخاطر تقلبات الأسعار في المستقبل، فالمشتري هنا يتوقع ارتفاع سعر السلعة في المستقبل لذلك يلجأ لإبرام العقد لضمان الحصول عليها بالسعر المناسب، بينما البائع يخشى انخفاض سعر سلعته في المستقبل فيمكنه من خلال العقد الآجل ضمان سعر مناسب للسلعة.

وهذه العقود يمكن بيعها لأشخاص آخرين أي أنه يتم تداولها في السوق المالي كغيرها من الأدوات المالية، ولعقود النفط الآجلة تاريخ صلاحية معين يتوقف بعده تداول هذه العقود أي لن يتمكن مشتري العقد من بيعه بعد هذا التاريخ، ويتوجب عليه تنفيذ العقد في تاريخ التسليم.

وما حدث في عقود النفط الآجلة الأمريكية أن عقود تسليم شهر أيار يتوقف تداولها نهاية يوم 21نيسان، أي لا يمكن بيع العقد بعد هذا التاريخ وسيكون مشتري العقد مضطراً لاستلام الكمية في شهر أيار وفقاً لسعر العقد، وهذا ما سيجعله يتحمل خسائر تتمثل بالفرق بين سعر السوق وسعر العقد، أيضاً هناك ارتفاع كبير في تكاليف التخزين نظراً للانخفاض الكبير في الطلب على النفط وعدم توفر سعات للتخزين؛ مما يحمله خسائر إضافية كبيرة. فعلى سبيل المثال، إذا كان سعر برميل النفط بموجب العقد الآجل 22 $، هنا إذا انتظر مشتري العقد حتى تاريخ التسليم وطرأ انخفاض إضافي على سعر برميل النفط حيث أصبح 20$ مثلاً، فستكون خسارة المشتري نتيجة الاحتفاظ بالعقد 2$ وهي مقدار الفرق بين سعر العقد وسعر السوق، إضافة إلى تكاليف التخزين الكبيرة التي سيتحملها عند تنفيذ العقد وهذا ما يدفعه إلى محاولة التخلص من العقد قبل تاريخ انتهاء الصلاحية للتداول.

تأسيساً على ماسبق، فإن الرقم  السالب لقيمة العقود الآجلة للنفط، هو ليس لسعر البرميل، وإنما قيمة المبلغ  الذي يكون حامل  العقد مستعداً لدفعه للتخلص من العقد مما يجنبه خسائر أكبر أصبح من المؤكد تحملها.

عن د.حمد الخلف

حاصل على الدكتوراه في المحاسبة من كلية الاقتصاد بجامعة حلب عام ٢٠١١، محاضر في عدد من الجامعات السورية العامة والخاصة. مدير مالي ومسؤول حسابات في عدد من الوحدات. مدرب في مجال البرامج المحاسبية.

شاهد أيضاً

محددات البيئة الاستثمارية في الشمال السوري من وجهة نظر اقتصادية

هدف البحث إلى دراسة واقع الاستثمار، وتشخيص وتقييم العوامل الاقتصادية والسياسية والقانونية والتشريعية المؤثرة في …

77 تعليق

  1. I think the admin of this website is actually working hard for his site, since here every information is quality based stuff.

  2. Hello, yeah this article is in fact pleasant and
    I have learned lot of things from it regarding blogging.

    thanks.

  3. Good day! This is kind of off topic but I need some guidance from an established blog.
    Is it very difficult to set up your own blog? I’m not very techincal but I can figure things
    out pretty quick. I’m thinking about setting up my own but I’m not
    sure where to begin. Do you have any points or suggestions?

    Thank you adreamoftrains webhosting

  4. Great post. I was checking constantly this blog and I’m impressed!
    Extremely useful information specifically the last part :
    ) I care for such info much. I was looking for this particular information for a very long time.
    Thank you and best of luck.

  5. Its such as you learn my thoughts! You seem to understand a lot approximately this,
    like you wrote the book in it or something. I believe that you simply can do with a few p.c.
    to power the message home a little bit, however instead
    of that, this is excellent blog. An excellent read. I’ll definitely be back.

  6. I have been browsing online more than 2 hours today, yet I never found any interesting article like yours.

    It is pretty worth enough for me. In my opinion, if all site
    owners and bloggers made good content as you did,
    the net will be a lot more useful than ever before.
    2CSYEon cheap flights

  7. Thanks very interesting blog!

  8. Hi, of course this piece of writing is truly pleasant and I have learned lot of things from it about blogging.

    thanks.

  9. hi!,I really like your writing so much!
    proportion we keep in touch more about your post on AOL?
    I need a specialist in this space to resolve my
    problem. Maybe that’s you! Looking forward to peer you.

  10. You could certainly see your skills within the work you write.
    The sector hopes for more passionate writers such as you who
    are not afraid to mention how they believe. Always go after your heart.

  11. Hey there! Do you know if they make any plugins to help with SEO?
    I’m trying to get my blog to rank for some targeted keywords but I’m not seeing
    very good success. If you know of any please share. Cheers!

  12. Hi there, just became alert to your blog through Google, and found that it’s
    truly informative. I am gonna watch out for brussels. I will be grateful if you continue
    this in future. Numerous people will be benefited from your writing.
    Cheers!

  13. 130588 644589Conveyancing […]we like to honor other internet sites on the web, even if they arent related to us, by linking to them. Below are some web sites worth checking out[…] 871522

  14. 258921 72087Very interesting subject , appreciate it for putting up. 8514

  15. 391388 148417When I saw this page was like wow. Thanks for putting your effort in publishing this write-up. 268315

  16. 83150 320186It was any exhilaration discovering your internet site yesterday. I arrived here nowadays hunting new issues. I was not necessarily frustrated. Your concepts following new approaches on this thing have been valuable plus an superb assistance to personally. We appreciate you leaving out time to write out these items and then for revealing your thoughts. 722519

  17. 114585 788340I like this post, enjoyed this 1 thanks for posting . 432845

  18. 219184 386779Magnificent beat ! I would like to apprentice whilst you amend your internet site, how could i subscribe for a weblog web site? The account helped me a appropriate deal. I had been a bit bit acquainted of this your broadcast provided brilliant transparent notion 957179

  19. 607736 406586The vacation unique deals offered are believed as a selection of possibly the most preferred and therefore within your budget all more than the globe. Quite numerous hostels can be proudly located inside property which is accented who has striking seashores encouraging crystal-clear rivers, contingency of an Ocean. hotels compare rates 578015

  20. 922530 794856For some cause the picture just isnt loading appropriately, is at this time there an issue? 870560

  21. 392856 343345The digital cigarette makes use of a battery and a small heating element the vaporize the e-liquid. This vapor can then be inhaled and exhaled 347371

  22. 537514 770692Some actually select articles on this internet internet site , bookmarked . 378353

  23. 124258 298072The leading source for trustworthy and timely health and medical news and info. 727826

  24. 796625 94813I admire the beneficial facts you offer inside your articles. I will bookmark your weblog and also have my children verify up here often. Im quite positive theyll learn plenty of new items right here than anybody else! 196849

  25. 550834 16008Attractive portion of content material. I just stumbled upon your weblog and in accession capital to assert that I get in fact loved account your weblog posts. Anyway I will likely be subscribing to your augment and even I success you get admission to constantly rapidly. 41084

  26. 95294 952259I adore gathering helpful information, this post has got me even much more info! . 889564

  27. Howdy would you mind letting me know which webhost you’re
    utilizing? I’ve loaded your blog in 3 different web browsers and I must
    say this blog loads a lot quicker then most. Can you recommend a good web hosting
    provider at a fair price? Kudos, I appreciate it!

  28. 903800 527829Good post. I be taught one thing far more challenging on entirely different blogs everyday. It will all of the time be stimulating to learn content material from other writers and apply slightly one thing from their store. Id desire to use some with the content material on my weblog whether you dont mind. Natually Ill give you a hyperlink on your net blog. Thanks for sharing. 579457

  29. 608808 209377yourselfm as burning with excitement along accumulative concentrating. alter ego was rather apocalyptic by the mated ethical self went up to. It is punk up to closed ego dispirited. All respecting those topics are movables her should discover no finish touching unpronounced. Thanks so much! 555788

  30. 242618 616871What a lovely weblog. Ill undoubtedly be back. Please preserve writing! 191082